Zdrowie z owoców

sałatka owocowa, fot: Dorota/pisanienakolanie.plMoja córka nie garnie się do jedzenia owoców, dlatego aby przemycić trochę zdrowia z owoców do jej diety, robię jej lub ona robi sobie sama sałatkę z owoców “na winie”. “Na winie”, bo wrzucamy do niej co się nawinie pod rękę. Nadają się do niej różne owoce: banany, kiwi, jabłko, brzoskwinie czy pomarańcze /obrane z błonek/. Dziś miałyśmy w domu tylko jabłko, banana i kiwi.

kiwi, fot: Dorota/pisanienakolanie.plKiwi zawiera sporą dawkę fruktozy i glukozy /naturalnie podnoszą poziom energii/, magnezu, fosforu i potasu /podnosi energię i ułatwia koncentracji/, witaminy A, C i E, cynk /obniża występowanie krostek i nowych rozstępów na ciele/. Kiwi jest źródłem witaminy E, która jest naturalnym antyoksydantem chroniącym komórki przed starzeniem i dobrze wpływa na stan skóry. Już 100 g tego owocu zaspokaja dzienne zapotrzebo­wa­nie na witaminę C. Owoc kiwi ma tylko 40 kalorii. Kwasy omega 3, które znajdują się w pestkach spowalniają starzenie się komórek, dobrze wpływają na pamięć i układ krwionośny. Jest również źródłem witamin z grupy B, kwasu foliowego oraz potasu. Kwas foliowy pobudza produkcję czerwonych krwinek w organizmie. Potas reguluje rytm serca i stabilizuje ciśnienie krwi. Odkryto, że zawiera też glutation, który zapobiega mutacji genów odpowiedzialnych za powstawanie nowotworów. Dwa owoce kiwi dziennie obniża ryzyko zachorowania na raka.

banan, fot: Dorota/pisanienakolanie.plBanan to owoc, który występuje w około osiemdziesięciu odmianach. Jednak u nas znana jest głównie odmiana Cavendish. Banany zawierają znaczne ilości beta-karotenu, witaminy A, B1, B2, B3 ( PP ), B5, B6, B11, B12, a także witaminę C, D, E i K. Gruba skórka bananów zapewnia im właściwą ochronę, dlatego jedząc banany możemy być pewni tego, że witaminy w nim nie ulegają zniszczeniu. Banan bogaty jest też w makroelementy: potas, magnez, fosfor, wapń i sód chroniące przed chorobami serca. Ponadto banany zawierają mikroelementy: miedź, cynk, selen, fluor, żelazo, mangan i jod.

jabłka, fot: Dorota/pisanienakolanie.plJabłka zawierają ok. 83 % wody, a w pozostałej części niewielkie ilości białka, kwasy organiczne (jabłkowy, cytrynowy, chinowy, bursztynowy i inne), cukry, w tym cukry proste: glukozę i fruktozę, błonnik, substancje pektynowe, witaminy C, A, B1, B2, PP i B3 oraz składniki mineralne, głównie potas, fosfor, wapń, sód, magnez i żelazo.

sałatka owocowa, fot: Dorota/pisanienakolanie.plNasza sałatka to pokrojone na kawałki banan, jabłko i kiwi. A jaka bomba witaminowa, pełna składników mineralnych!

Dorota

 

 

3 myśli nt. „Zdrowie z owoców

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge